Blog USBmedia.cz – Reklamní flash disky

Fenomén jménem USB disk

26.1.2012

Uživatelé osobních počítačů řešili odjakživa problém, jakým způsobem mezi počítači přenášet data. Léta chyběl spolehlivý datový nosič, který by splňoval kritéria rozhodující pro spontánní masové rozšíření.

Starší datové nosiče kolikrát uživatelům přinesly více škody než užitku. Kuriózní příhody by mohl vyprávět snad každý, kdo někdy pro uložení dat použil tradiční magnetické diskety; všechny tyto příhody mají něco společného – ztrátu dat. Diskety měly žalostně malou kapacitu, rychlost čtení i zápisu dat, uživatel míval tak padesátiprocentní šanci, že svá data na disketě najde ještě po vložení do jiného počítače.

Datové nosiče dalších generací, jako různé druhy CD a DVD na tom byly s kapacitou mnohem lépe, uživatelům ale nevyhovovalo, že pro zápis dat museli používat speciální aplikace, zápis dat byl zdlouhavý, nebylo možné přidávat a mazat data tak snadno, jako na harddisku.

Určitý přelom v oblasti přenosu dat přineslo rozšíření vysokorychlostního rozhraní USB, kterým začaly být standardně vybavovány počítače vyrobené od konce devadesátých let. S rozšířením USB se na trhu začala objevovat nová zařízení uzpůsobená tomuto rozhraní, objevily se také USB disky. Třebaže první modely USB disků měly mnohem menší kapacitu než CD, uživatelé ocenili, že s daty na USB disku se dá pracovat snadno a rychle v běžném souborovém manažeru, soubory a složky jde snadno přidávat, mazat, kopírovat. To všechno mnohem rychleji než u disket, a mnohem operativněji než u CD. USB disk první generace však představoval značnou investici za relativně malou kapacitu, a tak se ještě nezačal masověji rozšiřovat.

Vývoj USB disků šel stále kupředu. S příchodem rychlejšího rozhraní USB2 se objevily modely s vyšší rychlostí čtení i zápisu dat, dařilo se vyrábět stále menší disky s násobky kapacity ve srovnání s předchozími generacemi USB disků. S příchodem každé novější modelové řady USB disků bylo třeba doprodat starší modely, a tak cena postupně začala klesat na cenovou úroveň dostupnou všem uživatelům počítačů. USB disky se staly masovou záležitostí a pro své přednosti velmi brzy vytlačily diskety na okraj zájmu.

Co se týče velikosti a tvaru USB disků, nebyl důvod k tomu, aby byly určeny normou či průmyslovým standardem tak, jako tomu bylo například u disket nebo CD. Výrobce USB disků svazuje v tomto ohledu pouze to, aby byl USB disk opatřen standardním USB konektorem. Přesto má už řadu let drtivá většina běžných spotřebních USB disků tvar tyčinky a velikosti přívěšku na klíče. Tak jako lidé dříve na první pohled identifikovali cédéčko nebo disketu, při pohledu na typický přívěšek každý hned pozná USB disk.

usb na miru

Podobný vzhled běžných USB disků může mít také nevýhody. Na disketách běžně bývaly nalepené samolepky, CD a DVD bylo možné popisovat nebo potisknout a jednoznačně tak identifikovat konkrétní datový nosič. U běžných USB disků se na nějakou personalizaci mnohdy vůbec nemyslelo. Nastala už řada situací, kdy například firma dala všem zaměstnancům USB disky, z jedné série, jediného výrobce. Na denním pořádku potom byly zmatky, že si kolegové omylem vyměnili USB disky, kdekdo se pak dostal k cizím citlivým firemním i osobním datům.

Klasické USB disky ve tvaru přívěšku ke klíčům už se leckomu okoukali. Zájemci o nový USB disk dnes při výběru nehledí pouze na kapacitu nebo na přenosovou rychlost, to je pro někoho až podružné. Někteří lidé se chtějí v práci před kolegy prostě vytáhnout, a tak to dnes v kanceláři může vypadat tak, že někomu trčí z USB konektoru obligátní tyčinka, zatímco kolegovi bliká na boku notebooku hamburger, zatímco u kolegyně na stole leží klíče s roztomilou figurkou kočičky, která v sobě ukrývá, jak správně tušíte, USB konektor.

Zájem o personalizované USB disky je obrovský, na trhu jsou dokonce internetové obchody specializované pouze na prodej USB disků netradičních tvarů. Zájemci z řad jednotlivců mají možnost vybrat si z nepřeberného množství figurek a tvarů. Firemní zákazníci často objednávají USB disky jako dárkové a reklamní předměty. V některých případech se firmy spokojí s potiskem či gravírováním tvarů z běžné nabídky, jiné firmy si nechávají vytvořit kompletně celý design USB disku na přání, vyhovět je možné v podstatě výrobou jakéhokoli tvaru, ať už se jedná o zmenšeniny nářadí, firemní loga, nejrůznější autíčka, figurky, ovoce a další netradiční tvary. Velkým hitem jsou také neuvěřitelně tenké USB disky velikosti běžné kreditní karty.

Všude, kde se pracuje s počítači, zákonitě neustále přibývá dat, soubory jsou čím dál větší, starý USB disk – přívěšek svou kapacitou přestává stačit… Tak si příště pořiďte také nějaký originální USB disk, ať se vám nepletou!

Zpět na hlavní stranu blogu